16 juni 2011

Högtalarna som kostar 45 miljoner







Tycker du att dina prylar är exklusiva?
Glöm dem.
Svenska företaget Shape Audio säljer högtalare i rent guld – för 45 miljoner kronor.

Högtalarna ingår i Organic Harmony – en produktserie med prylar i äkta guld, silver och brons. Samtliga är handgjorda i Sverige och innehåller alla funktioner du kan tänkta dig. Och tur är väl det. De billigaste går loss på nära 600 000 kronor. För dyrt? Då har du inte sett de andra.

”Sällsynta samlarobjekt”
Silverhögtalarna kostar svindlande 2,8 miljoner och enligt företagets skapare får köparna – tro det eller ej – valuta för pengarna.
– Jag är övertygad om att högtalarna kommer att bli sällsynta samlarobjekt med mystiska referenser. Kända för finsmakare som ägs av få personer, säger Luciano Pasquariello, grundare av Shape Audio.

45 miljoner kronor
De dyraste högtalarna är gjorda i rent guld och för de som är beredda att betala priset – 45 miljoner kronor – väntar en personlig rådgivning och leverans sex månader efter köpet. Experterna på Shape Audio kommer själva installera högtalarna i ditt hem – var du än bor i världen. Och det är hur lätt som helst att koppla in dem direkt i din mp3-spelare eller Iphone.
– 99,5 procent av alla högtalare är passiva, vilket betyder att du minst måste köpa en förstärkare. För att få bra ljudkvalité måste du köpa väldigt många tillägsprodkuter. Så är inte fallet med Organic Harmony.


Spotify ett steg närmare USA
Spotify fortsätter att växa och har nyligen skrivit avtal med världens största musikbolag, Universal Music Group, för lansering i USA. Det tog den populära musiktjänsten två år av intensiva förhandlingar för att nå ett genombrott med tre av fyra obligatoriska musikbolag. Nu saknas bara Warner Music Group är kvar att nå en uppgörelse med.

Musikbolagen har länge varit negativa till de allt mer populära musiktjänsterna och anser att vinsterna är betydligt lägre än med försäljning av traditionella cd-skivor. Bland annat anser bolagen att antalet användare som betalar för tjänsterna är för få och gratisanvändarna måste minskas rejält.

Daniel Ek, VD på Spotify, har i ett uttalande sagt att de fyra största musikbolagen är ett måste för att Spotify ska kunna lanseras i USA och Warner Music Group kan stjälpa flera års arbete. Dock pekar källor med insyn i förhandlingarna på att en uppgörelse närmar sig och de båda förhandlande sidorna är positiva till ett samarbete.

Nyligen passerade Spotify en milstolpe med fler än en miljon betalande användare men stora kapitalförluster för 2009 gör att musikbolagen fortfarande tvekar. Att Facebook ingår i ett samarbete med Spotify kan vara positivt för uppgörelsen med Warner Music Group men Daniel Ek vill inte presentera en tidsplan för lansering i USA än.

Senast slutet av 2010 var det första officiella målet för Spotify. Blir det istället årsskiftet 2011/2012 som gäller?