13 juli 2013


Samsung Galaxy Mega - en bjässe

Samsung spottar ur sig telefoner i Galaxyserien och senast i raden är bjässen Mega med hela 6,3 tums skärm. 


Jag blev lite sugen på att testa en så kallad Phablet för att se om det är något man kan leva med. Funkar den i vardagen? Den kommer följa med på en resa i Europa nästa vecka tillsammans med kameran Samsung NX300. De båda "pratar" med varandra via NFC bland annat där bilderna från kameran hamnar i mobilen på en gång. Jag tänkte använda telefonen för att fota, filma och nyttja guider till olika städer. Med den stora skärmen och möjlighet till "split-screen" verkar det lättare att vara produktiv och blogga. 
Första känslan av telefonen är att jag inte har en aning om var jag ska placera den?! Det finns inte en enda ficka där jag kan stoppa ner den. Jag har inget fodral eller skal till den vilket gör att jag känner mig osäker på att slänga ner den i väskan. Så var ska man ha den? Jag kommer alltid ha headset kopplat till den för det ser förbaskat dumt ut att prata i telefonen om man håller den till örat. Men designen, med baksidan som liknar kolfiber, är snygg om än plastig.
Telefonen är utrustand med Android 4.2 och så klart LTE (4G). Jag har Telenor och mätte 40,658 Mbit/s ner och 6,777 Mbit/s ner med Bredbandskollen. 
Display - Kristallklar LCD, 6,3 tum, 1280 x 720
Systemminne - 8 Gb
Kamera - 8 Mp, Blixt och autofokus
Mått(HxBxD) - 167,6 x 88 x 8 mm
Vikt - 199g

Inga kommentarer: